Szkolenia
Nasze ekspertki i eksperci chętnie podzielą się z Państwem wiedzą na temat różnych zagadnień dotyczących dostępności. Kształcimy i doszkalamy koordynatorów dostępności, uczymy przeprowadzać audyty i tworzyć dostępne dokumenty. Przygotujemy Państwa do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
Przygotujemy też dla Państwa szkolenie „szyte na miarę”.
Organizujemy szkolenia u klienta lub w naszej siedzibie a także oczywiście szkolenia online.
Zapraszamy szczególnie na szkolenia dla koordynatorów dostępności. Daty szkoleń dostępne są na naszym Facebooku a zapisy organizuje Konrad Galiński konrad.galinski@spoldzielniafado.pl
Zapraszamy na szkolenie „Train the trainers”- Trener Dostępności cyfrowej
Grupa docelowa
- Koordynatorzy dostępności, pracownicy sektora publicznego i prywatnego odpowiadający za wdrożenie ustawy Dostępność +, WCAG.
- Studenci informatyki i pokrewnych kierunków, zainteresowani specjalizacją w obszarze dostępności cyfrowej, którzy chcą zdobyć dodatkowe kwalifikacje zwiększające ich atrakcyjność na rynku pracy.
- Specjaliści IT i Web Developerzy, osoby zajmujące się tworzeniem i utrzymaniem stron internetowych oraz aplikacji mobilnych
- Projektanci UX/UI, projektanci doświadczeń użytkownika i interfejsów, którzy chcą tworzyć bardziej dostępne i użyteczne produkty cyfrowe.
- Specjaliści ds. Marketingu i Komunikacji, osoby odpowiedzialne za treści cyfrowe, które chcą zapewnić, że ich komunikaty są dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.
- Osoby zainteresowane awansowaniem na stanowisko koordynatora dostępności.
- Edukatorzy, trenerzy, nauczyciele, którzy chcą nauczać lub rozwijać programy szkoleniowe dotyczące dostępności cyfrowej.
- Kierownicy projektów odpowiedzialni za rozwój i zarządzanie produktami cyfrowymi.
- Pracownicy działów HR, osoby odpowiedzialne za zatrudnianie i szkolenie pracowników, które chcą zapewnić dostępność cyfrową w miejscu pracy.
Cele kursu
- Zwiększenie wiedzy na temat dostępności cyfrowej Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat zasad i norm dostępności cyfrowej, w tym wymagań WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) oraz innych standardów, przepisów prawnych i najlepszych praktyk w zakresie tworzenia dostępnych treści i aplikacji cyfrowych.
- Rozwinięcie umiejętności trenerskich w kontekście dostępności cyfrowej Kursanci nauczą się, jak efektywnie przekazywać wiedzę na temat dostępności cyfrowej, stosując różnorodne metody dydaktyczne, techniki prezentacyjne i interaktywne narzędzia edukacyjne, które wspierają proces uczenia się dorosłych.
- Przygotowanie do prowadzenia szkoleń z zakresu dostępności cyfrowej Uczestnicy zostaną przygotowani do samodzielnego prowadzenia szkoleń z zakresu dostępności cyfrowej, w tym do opracowywania materiałów szkoleniowych, planowania programów szkoleniowych oraz oceniania postępów uczestników.
- Podniesienie kompetencji w zakresie oceny dostępności cyfrowej Kursanci nauczą się jak przeprowadzać audyty i testy dostępności cyfrowej, identyfikować bariery dostępności oraz proponować konkretne rozwiązania mające na celu poprawę dostępności stron internetowych, aplikacji, multimediów i dokumentów.
- Zrozumienie perspektywy użytkownika z niepełnosprawnościami Uczestnicy kursu zostaną zapoznani z doświadczeniami i potrzebami osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, co pozwoli im lepiej zrozumieć, jakie wyzwania napotykają użytkownicy oraz jak projektować dostępne rozwiązania cyfrowe.
- Budowanie społeczności i współpraca na rzecz dostępności cyfrowej Kurs ma na celu zbudowanie sieci profesjonalistów zajmujących się dostępnością cyfrową, promowanie współpracy i wymiany wiedzy oraz wspieranie działań na rzecz zwiększenia dostępności w środowiskach cyfrowych.
Program kursu
- Wprowadzenie do dostępności cyfrowej
- Definicja dostępności cyfrowej i jej znaczenie
- Przegląd przepisów prawnych i standardów (WCAG, ADA, EN 301 549)
- Podstawowe zasady projektowania dostępnych treści
- Przykłady barier cyfrowych i ich wpływ na użytkowników
- Perspektywa użytkownika – zrozumienie potrzeb osób z niepełnosprawnościami
- Typy niepełnosprawności i ich wpływ na korzystanie z technologii
- Case studies: Doświadczenia użytkowników z niepełnosprawnościami
- Symulacje i ćwiczenia praktyczne – doświadczanie barier dostępności
- Najlepsze praktyki komunikacji i projektowania z perspektywy użytkownika
- Zasady i techniki dostępności cyfrowej (WCAG)
- Szczegółowe omówienie wytycznych WCAG
- Tworzenie i audytowanie dostępnych treści: teksty alternatywne, tytuły, nagłówki i linki
- Tworzenie i audytowanie dostępnych dokumentów (PDF, Word, PowerPoint, Excel)
- Projektowanie dostępnych stron internetowych i aplikacji mobilnych
- Zapewnianie dostępności multimediów, w tym tworzenie napisów, audiodeskrypcji, transkrypcji
- Narzędzia i metody oceny dostępności cyfrowej
- Przegląd narzędzi do testowania dostępności (WAVE, Axe, Lighthouse)
- Audyty dostępności cyfrowej: metody manualne i automatyczne
- Tworzenie raportów z audytów – identyfikowanie problemów i rekomendacje
- Ćwiczenia praktyczne: przeprowadzanie testów dostępności
- Planowanie badań dostępności z użytkownikami z niepełnosprawnościami
- Umiejętności trenerskie w kontekście dostępności cyfrowej
- Podstawy dydaktyki i uczenia dorosłych
- Projektowanie efektywnych szkoleń z dostępności cyfrowej
- Techniki angażowania uczestników: case studies, symulacje, dyskusje
- Prezentacje i feedback – ćwiczenia praktyczne prowadzenia szkolenia
- Przygotowanie do prowadzenia szkoleń
- Opracowanie materiałów szkoleniowych – skrypty, prezentacje, ćwiczenia
- Planowanie programu szkoleniowego – cele, harmonogram, ocena zawartości efektów merytorycznych
- Praca z różnymi grupami odbiorców: dostosowanie stylu nauczania
- Sesje treningowe: prowadzenie części szkolenia z feedbackiem
- Współpraca i budowanie społeczności na rzecz dostępności
- Strategie budowania sieci kontaktów w zakresie dostępności cyfrowej
- Wspieranie inicjatyw i promowanie dostępności w organizacjach
- Case studies: Dobre praktyki w organizacjach pro-dostępnościowych
- Ćwiczenia networkingowe i warsztaty współpracy
- Certyfikacja i ocena końcowa
- Test wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu dostępności cyfrowej
- Ocena kompetencji trenerskich – prowadzenie mini-szkolenia
- Feedback indywidualny i grupowy
- Wręczenie certyfikatów i omówienie dalszych kroków zawodowych
- 4 dni intensywnych zajęć teoretycznych i praktycznych
- 1 dzień na testy końcowe, oceny kompetencji i sesje feedbackowe
Czas trwania kursu:
5 dni (40 godzin)
Terminy szkoleń
6,7,9,10,11 września 2024
Szkolenie 1 - Kurs trenerski „Train the trainers”- Trener Dostępności cyfrowej
moduł z programu 5 „Umiejętności trenerskie w kontekście dostępności cyfrowej”
Trener: Ewelina Gałęzowska-Szomborg
Termin: 6.09.2024 w godz. 17:00 – 20:00
Link do zalogowania: Szkolenie 1 - „Train the trainers”- Trener Dostępności cyfrowej
Zakres szkolenia: Umiejętności trenerskie w kontekście dostępności cyfrowej
- Podstawy dydaktyki i uczenia dorosłych
- Projektowanie efektywnych szkoleń z dostępności cyfrowej
- Techniki angażowania uczestników: case studies, symulacje, dyskusje
- Prezentacje i feedback – ćwiczenia praktyczne prowadzenia szkolenia
Szkolenie 2 - Kurs trenerski „Train the trainers”- Trener Dostępności cyfrowej
moduł z programu 6 „Przygotowanie do prowadzenia szkoleń
Trener: Ewelina Gałęzowska-Szomborg
Termin: 7.09.2024 w godz. 09:00 – 12:00
Link do zalogowania: Szkolenie 2 - „Train the trainers”- Trener Dostępności cyfrowej
Zakres szkolenia: Przygotowanie do prowadzenia szkoleń
- Opracowanie materiałów szkoleniowych – skrypty, prezentacje, ćwiczenia
- Planowanie programu szkoleniowego – cele, harmonogram, ocena zawartości efektów merytorycznych
- Praca z różnymi grupami odbiorców: dostosowanie stylu nauczania
- Sesje treningowe: prowadzenie części szkolenia z feedbackiem